Mer om Hariton Pushwagner

/Mer om Hariton Pushwagner
Mer om Hariton Pushwagner2018-09-26T19:33:27+00:00

Project Description

Mer om Pushwagner

Terje Brofos ble født i 1940 under et av de britiske flyangrepene mot Oslo. De første fem årene hans var preget av krigen og marsjerende uniformerte tysktalende soldater i hovedstadens gater.
På begynnelsen av 70-tallet, da Terje var bosatt i London tok han kunstnernavnet Harriton Pushwagner. På den tiden var Pushwagner suicid og slet sterkt psykisk. Men popart-, Beat- og hippiebevegelsens opprør mot forbrukssamfunnet ga han et løft og den oppdriften og livsmotet han trengte for å komme seg videre -og holde tusj og penn i bevegelse.
Navnet signaliserer at de vestlige menneskenes handlevogner måtte etterfylles med østlig tenkning (-eller et annet indre liv) for å styre unna skjebnen som automatmennesker.
Harriton henspiller på Hari Krishna, den ypperste av alle eksistenser. En skikkelse eller en livskunstner som kunne forvandle seg til et lekent menneske og som har inspirert et utall kunstnere.
Navnet betyr med andre ord “ vi mennesker bør ta vare på og videreutvikle vårt rike indre liv”.

4 år gammel ble Terje påkjørt og nesten drept av en vedfyrt buss og en kan tenke seg at det ligger en påfallende symbolikk over hans vanskelige barndom og oppvekst.
Enkelte har også dratt paralleller mellom ulykken hvor hodet ble hardt skadet, og hans usedvanlige kreative evner. Etter ulykken brukte Terje det meste av rekonvalenstiden til tegning og det er mulig at dette var selve starten på “eventyret Harriton Pushwagner”.

At Pushwagner har tatt fatt på et stort rehabiliterings- og gjennreisningsarbeid i sitt eget liv kan også gjenspeiles i kunsten. Pushwagner har på langt nær malt sitt siste fargesprakende bilde. Hans senere arbeider overøser oss med vitalitet, glede og lekenhet. Biler, barn, folk som danser og til og med jazz.

Er det slik at pushwagners verdensbilde er på vei til å endres? Fra å være en apokalypse, vår egen undergang, overforbruk og massiv våpenproduksjon til å bli noe lekent og fargerikt som øyner håp og liv? Et liv verdt å gi farger?
Det blir virkelig spennende å følge Pushwagner videre i hans arbeide.

Pushwagner og Axel Jensen

I januar i 1969 oppstod et samarbeid og vennskap som skulle endre hele Pushwagner sin måte å tenke på samt teknikk. Axel Jensen fabulerte og Pushwagner tegnet.
Axel forløste han som kunstner og fikk han til å tro på seg selv. På denne tiden utviklet han impulsivt en slags stenografisk stil som passet bedre til tegneseriesjangeren. Dermed kom det også en annen flyt i den kreative prosessen. Pushwagners streker og Axels ord kunne vært risset inn i stein, så enkle og ikonografiske var de.

Ideene og produksjonen gikk for fullt i boligen i Skovveien. Hasjen viste dem veien. Fortellingene skildret en nøktern hverdagsrutine til en typisk familie i det gjennomindustrialiserte sammfunnet i “Soft City”- en satire over mekaniseringen og robotiseringen av tilværelsen.

Både Terje og Axel forble på et vis barnemennesker. Fortvilelsen over og opprøret mot voksenverdens disiplinering og innskrenkning representerte antakelig mye av kraften bak deres visjonære kreativitet og deres sosiale rotløshet.

Pushwagner deltagelser

I 1958 startet Pushwagner på statens håndverk- og kunstindustriskole i Oslo. Der ble han i tre år. I 1963 kom han inn på statens kunstakademi og ble også der i tre år. Fra 1970 til 1992 tok han ulike kunststudier i London, Stockholm, New York og Paris. I dag har Harriton Pushwagner vært en aktiv kunstner i over 60 år og hans liv og virke er en oppdagelsesreise foruten om det vanlige. Hans CV er mer innholdsrik enn hva de fleste bare kan drømme om, og Pushwagner er i dag en av våre aller viktigste samtidskunstnere og har oppnådd stor internasjonal annerkjennelse.
Pushwagners deltagelser
HØSTUTSTILLINGEN – KUNSTNERNES HUS, OSLO

2013 Kusntnernes Hus 1981 120 x 169,5 cm
2009 Summit Meeting- En frise av grafiske blad
2008 Animation film: Soft City 2008
2008 Malerifrisen: HIGH SOCIETY, CIAO,
PLING PLONG 180×254, 180×257, 180×233 cm 2008
2006 VERTIGO 23 142 x 67 cm 2006
2003 SELVPORTRETT 205 x 152 cm 1995

Utstillinger

2018 Galleri Fenka Levanger-Prosjekt: «Sverre Bjartnes og Bjarne Melgård»
2016 Lars Bohman Gallery, «Right here, right now», Stockholm
2016 Karma Gallery, «Psycopathological Notebook», New York
2015 Galerie Thaddaeus Ropa, «The Casual Pleasure of Disappointment», Paris
2015 Faurschou Foundation, «Bitter Angel», Beijing
2015 Sammlung Friedrichshof, «Daddies Like You Don’t Grow on Palm Trees», Zurndorf
2014 «This is what I do to make money», Galleri Fineart, Oslo
2012 «A House to Die In», Institute of Contemporary Arts, London
2012 «A New Novel by Bjarne Melgaard», Louxembourg & Dayan, New York
2012 Rob Bianco, «Laying the Ghost» (Bjarne Melgaard & Sverre Bjertnæs), Oslo
2012 Galleri K, «Climate Confusion Assistance» (Bjarne Melgaard & Sverre Bjertnæs), Oslo
2011 Lars Bohman Gallery, » Bjarne Melgaard: The Sadistic Skater – Part II», Stockholm
2011 Lars Bohman Gallery, » Bjarne Melgaard: The Sadistic Skater – Part I», Stockholm
2011 Galerie Guido W. Baudach, «The Night Within Us», Berlin
2010 «Jealous», Astrup Fearnley Museet, Oslo

Pushwagner og galleri Fenka

Galleri Fenka har vært stolt formidler av Pushwagner sin kunst siden 2014 og er et av de galleriene i Norge etter Galleri Fineart i dag som har det største utvalget av hans verker.
Pushwagner besøkte Galleri Fenka i 2016 og utstillingen vakte stor oppmerksomhet og interesse både lokalt og nasjonalt.

9. Juni 2018 vil Pushwagner på ny holde separatutstilling på Galleri Fenka i Levanger. Vi gleder oss masse til en kjempe stor dag og utstillingsåpning.

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) på nettsidene, både for at du skal oppleve at nettstedet er enkelt å bruke, og til statistiske formål. OK